48 - 2019 Nancy Drew Tajemnica starego zegara Carolyn Keene

Wydawnictwo Dolnośląskie 2019
181 str
Przełożyła Maria Antonina Jaszczurowska



Nancy kocha rozwiązywać zagadki detektywistyczne, a przy tym pomagać innym ludziom. Wspiera ją w tym ojciec, wzięty prawnik. To pierwszy tom przygód młodej detektyw, serii mającej wielu miłośników.

Początek tej książki jest naprawdę ciężki. Archaiczny język, archaiczne zwroty i maksymalnie naiwna, dziecięca i nieżyciowa osiemnastolatka jako główna bohaterka nie pomaga w odbiorze. Nawet pamięć o tym, że książka powstała ponad 60 lat temu nie jest pomocna. Jest tak różna od tego, co znamy na co dzień, od naszego postrzegania rzeczywistości i młodzieży, że wydaje się nierealna i sztuczna. Jednak w miarę czytania język przestaje zawadzać, bohaterka staje się normalniejsza, a czytelnik wrasta w świat panienek, dżentelmenów i kurtuazji. Oczywiście cała książka nie jest grzeczna i delikatna, nie brakuje tu też złych bohaterów, ale też takich oderwanych od naszego tu i teraz. Biorąc w rękę tę książkę miałam wrażenie cofania się w czasie, jego spowolnienia, zupełnego oderwania. I może to początkowo mi przeszkadzało, bo nie umiałam wyrwać się z pędu życia. Tam czas zwalnia, nawet, kiedy akcja biegnie do przodu i robi się nerwowo.
Tajemnica starego zegara jest książką dla młodzieży. Jednak nie jest książką dla każdego. Ktoś naprawdę musi lubić czytanie, musi zdawać sobie sprawę, że w książkach różnie się dzieje i nie szukać odzwierciedlenia tu i teraz. Myślę, że dziś, tyle lat od wydania oryginału jest to bardziej opowieść dla starszych dzieci lub bardzo młodej młodzieży i, jak wspominałam, nie dla każdego.
Dla zachęty dodam, że jak na początku źle mi się czytało, tak na końcu zaczęłam być ciekawa, co czeka Nancy w drugim tomie. A końcówka, w której jest wspomniane, że będzie jeszcze trudniej i jeszcze ciekawiej, tym bardziej mnie do sięgnięcia po drugą część zachęciła. A kiedyś z przyjemnością oddam egzemplarz mojej córce, która na razie, mając lat 8, uznała, że jeszcze nie ten czas. Kiedyś przeczyta z przyjemnością powieść dla grzecznych panienek z dobrego domu z małą nutką buntu.

Za egzemplarz dziękuję
Wydawnictwu Dolnośląskiemu

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Łączna liczba wyświetleń